Atopowe zapalenie skóry
Zadzwoń  42 230 96 57   lub  Zarezerwuj online

Atopowe zapalenie skóry (AZS) jest przewlekłą i nawrotową chorobą skóry występującą u osób ze skłonnościami do chorób alergicznych (atopia). Głównie dotyczy małych dzieci, z których 60% nie ukończyło 1 roku życia.

AZS obserwuje się często u dzieci uczulonych na mleko krowie (tzw. „skaza białkowa”). Zmiany skórne pojawiają się po 3 miesiącu życia, początkowo lokalizują się na twarzy i mają charakter podobnych do rumieńców plam z delikatnym łuszczeniem na powierzchni. U starszych dzieci ogniska zaczerwienionej i wysuszonej, skłonnej do podrażnień skóry obserwuje się za uszami, w zgięciach łokciowych i podkolanowych. U dzieci chorych na AZS ochronna warstwa wodno-lipidowa nie funkcjonuje prawidłowo. Zmiany skórne powodują intensywny świąd, co powoduje, że dziecko intensywnie się drapie, jest rozdrażnione i ma kłopoty ze snem. Drapanie skóry przyczynia się do wtórnych zakażeń i długiego utrzymywania się zmian. Każde, nawet zdrowe dziecko, wymaga właściwej dbałości o skórę, ale w szczególności dotyczy to dzieci chorych na atopowe zapalenie skóry. Podstawową zasadą postępowania w AZS jest unikanie odpowiedzialnych za zaostrzenie choroby czynników(?), takich jak alergeny pokarmowe czy alergeny wziewne oraz czynników drażniących skórę np. detergentów, odzieży wełnianej i z włókien syntetycznych, należy także unikać przegrzania. Niezbędna jest prawidłowa pielęgnacja skóry atopowej, zarówno w okresie ostrym zmian chorobowych, jak i w stadium przewlekłym choroby. W atopowym zapaleniu skóry dochodzi bowiem do uszkodzenia bariery ochronnej skóry tworzonej m.in. przez warstwę lipidów oraz do znacznej przeznaskórkowej utraty wody. Barierę tę należy więc odbudowywać, aby zapobiec postępującemu uszkodzeniu skóry. W przypadku zaostrzenia się zmian skórnych niezbędne jest leczenie farmakologiczne ogólne i miejscowe; to ostatnie najczęściej w postaci maści steroidowych i inhibitorów kalcyneuryny. Maści sterydowe są skuteczną i bezpieczną formą leczenia, ale stosowane tylko i wyłącznie pod opieką dermatologa, przez krótki okres czasu. Do innych form leczenia należy fototerapia, stosowanie leków przeciwhistaminowych, opieka psychologiczna, preparaty przeciwświądowe. Po ustąpieniu objawów zaostrzenia AZS jedynie unikanie alergenów oraz systematyczna i właściwa pielęgnacja skóry odpowiednimi preparatami o właściwościach nawilżających i natłuszczających pozwala na utrzymanie poprawy klinicznej i zapobiega nawrotom choroby. Konieczne jest stosowanie preparatów pielęgnujących i ochraniających suchą skórę (emolientów), które nie zawierają substancji zapachowych i barwników, mają lekko kwaśny odczyn pH, chroniąc przed zniszczeniem płaszcz lipidowy skóry.

Zasady pielęgnacji skóry suchej i atopowej - dobre rady dla osób z suchą skórą:

1/ olejek natłuszczający należy stosować do kąpieli w temp. 37st C

2/ krem lub emulsje po kąpieli należy nałożyć jeszcze na wilgotną skórę nie później niż 3 min. po jej zakończeniu

3/ efektywność działania emolientów może być zwiększona przez zastosowanie metody „mokrego opatrunku - wet dressing”. Po kąpieli w olejku na miejsca zmienione chorobowo należy nałożyć taką ilość kremu nawilżającego, żeby nie mógł się on wchłonąć do końca, a następnie trzeba nałożyć mokrą warstwę gazy bawełnianej i pokryć ją suchą warstwą.

zobacz zdjecia

Potrzebujesz więcej informacji?

Administratorem Państwa danych osobowych zebranych w trakcie korespondencji z wykorzystaniem formularza kontaktowego jest "DERMOKLINIKA-CENTRUM MEDYCZNE" SPÓŁKA CYWILNA M.KIERSTAN, J.NARBUTT, A.LESIAK z siedzibą w Łodzi, przy Aleji T. Kościuszki 93, 90-436, e-mail: kontakt@dermoklinika.pl, nr tel. 42 230 96 57. Dane osobowe mogą być przetwarzane w celach: realizacji czynności przed zawarciem umowy lub realizacji umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na Państwa pytania – w zależności od treści Państwa wiadomości. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest artykuł 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), tj. realizacja umowy lub podjęcie czynności przed zawarciem umowy, artykuł 6 ust. 1 lit. a RODO, tj. Państwa zgoda, artykuł 6 ust. 1 lit. f, tj. prawnie uzasadniony interes administratora – chęć odpowiedzi na Państwa pytania i wątpliwości. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania określonego w ust. 3 powyżej, tj. do zawarcia umowy, przedstawienia oferty handlowej, udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości i mogą być przechowywane do upływu okresu realizacji umowy i przedawnienia roszczeń z umowy. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych osobowych, z zastrzeżeniem, że prawo do przenoszenia danych osobowych dotyczy wyłącznie danych przetwarzanych w sposób wyłącznie zautomatyzowany. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane na podstawie zgody, ma prawo do jej odwołania w każdym czasie, bez uszczerbku dla przetwarzania danych osobowych przed odwołaniem zgody. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak brak ich podania spowoduje niemożność realizacji umowy, podjęcia czynności przed zawarciem umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na pytania lub wątpliwości.

Zapisz się do naszego newslettera

Dane kontaktowe

Łódź, ul. Kościuszki 93