Kriochirurgia
Kriochirurgia dermatologiczna Łódź

Kriochirurgia dermatologiczna jest nowoczesną, precyzyjną i bezbolesną metodą usuwania zmian skórnych, zarówno łagodnych, jak i złośliwych. Polega na kontrolowanym, miejscowym zamrażaniu chorych tkanek w bardzo niskiej temperaturze, za pomocą: ciekłego azotu (-190 stopni C.), podtlenku azotu (-89 stopni C.), dwutlenku węgla (-80 stopni C.) lub argonu (-189 stopni C.). Podczas zabiegu zmienione chorobowo tkanki zostają oddzielane od tkanki zdrowej i usuwane. Niska temperatura zamyka naczynia tętnicze i żylne, dzięki czemu zabieg jest praktycznie bezkrwawy i nie pozostawia blizn. Kriochirurgia to sposób mało inwazyjny, bezpieczny i skuteczny, o niskim ryzyku wystąpienia powikłań.

Wskazania do zabiegu kriochirurgii

Kriochirurgię stosuje się do usuwania zmian na skórze z pobudek estetycznych lub ze wskazań medycznych. Podczas konsultacji lekarskiej specjalista zleca wykonanie badań histopatologicznych pod kątem procesów nowotworowych. Za pomocą kriochirurgii można usuwać:

• brodawki wirusowe (kurzajki),
  • brodawki płaskie,
  • kłykciny kończyste,
  • mięczaki zakaźne,
  • brodawki łojotokowe,
  • ziarniaki obrączkowate,
  • włókniaki miękkie,
  • naczyniaki jamiste,
  • bliznowce i blizny przerosłe,
  • rogowacenia posłoneczne (stany przedrakowe skóry),
  • nagniotki (odciski),
  • przerosty gruczołów łojowych,
  • raka podstawnokomórkowego.

Po zabiegu kriochirurgii

Zabiegi kriochirurgii obarczone są znikomym prawdopodobieństwem wystąpienia powikłań. Bezpośrednio po wymrożeniu chorej tkanki może w jej okolicy pojawić się obrzęk, zaczerwienienie skóry i pieczenie. Dolegliwości te ustępują samoistnie, najczęściej po kilku godzinach. Do częstych objawów ubocznych należy powstanie pęcherza wypełnionego jasnym lub krwistym płynem. W razie przerwania błony takiego pęcherza należy stosować opatrunki z maścią z antybiotykiem dwa razy dziennie. W przypadku zaobserwowania sączenia opatrunki należy zmieniać częściej, a ranki przemywać 3% wodą utlenioną lub roztworem nadmanganianu potasu. Czas gojenia nadżerek wynosi od 10 dni do kilku tygodni.