Łysienie - androgenowe, telogenowe, plackowate. Przyczyny łysienia i sposoby leczenia

lysienie-rodzaje-lysienia-leczenie-lysienia.jpg

Łysienie to problem, z którym zmagają się kobiety i mężczyźni w każdym wieku. Nadmierna utrata włosów ze skóry głowy lub innych partii ciała często wzbudza w pacjentach poczucie bezradności, a także niesie za sobą duży dyskomfort psychiczny. Na szczęście dziś dysponujemy wieloma metodami leczenia łysienia, które przynoszą coraz lepsze efekty. Dowiedz się, jakie są przyczyny łysienia i z jakimi rodzajami łysienia u kobiet i mężczyzn spotykamy się najczęściej.

Łysienie – co to takiego?

Łysienie (łac. alopecia) to przypadłość, która związana jest z trwałą lub przejściową utratą włosów na ograniczonej powierzchni ciała bądź też na owłosionej skórze głowy. W większości przypadków łysienie jest sygnałem od naszego organizmu, który informuje o toczącym się procesie chorobowym, takim jak np. niedokrwistość lub zaburzenia hormonalne. W związku z tym tak ważne jest, by przed rozpoczęciem leczenia znaleźć przyczynę utraty włosów.

Przyczyny łysienia

Czynniki powodujące łysienie mogą się różnić w zależności od osoby. W wielu przypadkach przypadłość ta jest jednak uwarunkowana czynnikami środowiskowymi, takimi jak np. stresujący tryb życia, niedostateczna ilość snu czy też niedobory pokarmowe spowodowane długimi głodówkami lub bardzo restrykcyjną dietą. Wśród częstych przyczyn łysienia wymienia się również:

• wiek biologiczny;
  • zaburzenia hormonalne (na stan włosów wpływ mają głównie hormony płciowe, hormony tarczycy, a także kortyzol i adrenalina);
  • zatrucie metalami ciężkimi, takimi jak arsen lub ołów;
  • narażenie na promieniowanie jonizujące;
  • sezonowość (obserwuje się częstsze wypadanie włosów po lecie i zimie);
  • choroby o podłożu autoimmunologicznym, jak np. toczeń rumieniowaty;
  • przyjmowanie wybranych grup leków, takich jak beta-blokery, cytostatyki, leki przeciwzakrzepowe, immunosupresyjne i przeciwdrgawkowe;
  • choroby ogólnoustrojowe, takie jak np. cukrzyca;
  • nadmierne zabiegi kosmetyczne, np. częste farbowanie włosów.

Rodzaje łysienia

Nadmierne wypadanie włosów u kobiet i mężczyzn może przyjmować wiele postaci. Wśród tych, które występują najczęściej, wymienia się:

• łysienie telogenowe – mechanizm tego zaburzenia polega na skróceniu fazy anagenu (wzrostu), bez wpływu na pozostałe fazy rozwoju włosa. Cechą charakterystyczną tego typu łysienia jest utajony przebieg, co oznacza, że utrata włosów może być widoczna nawet po 6 miesiącach od powstania problemu;
  • łysienie androgenowe – za główne jego przyczyny uważa się genetykę oraz wiek. Łysienie androgenowe u kobiet jest diagnozowane znacznie rzadziej niż u mężczyzn (70% w stosunku do 40%), co związane jest z nadaktywnością receptorów androgenowych. Niestety, w wielu przypadkach jest to problem przewlekły, który trwa ponad 6 miesięcy i prowadzi do widocznego zmniejszenia objętości włosów;
  • łysienie plackowate – jest to choroba skóry o charakterze zapalnym, w przebiegu której dochodzi do nagłego pojawienia się obszarów pozbawionych włosów. Ogniska te mogą być okrągłe lub owalne, a na ich powierzchni można zaobserwować uszkodzone mieszki włosowe. Przyczyny tego typu łysienia nie są do końca znane, jednak uważa się, że za jego rozwój odpowiadają czynniki genetyczne i autoimmunologiczne. Czy włosy odrastają w przypadku łysienia plackowatego? U większości pacjentów po około 3-6 miesiącach od wdrożonego leczenia obserwuje się stopniowy proces odbudowy struktur włosa.

Leczenie łysienia

Leczenie łysienia nie jest proste i wymaga przede wszystkim przeprowadzenia szczegółowego badania trychologicznego, które obejmuje wywiad medyczny, trichoskopię oraz trichogram. Ważne jest, by prawidłowo sklasyfikować typ łysienia, a także odszukać jego przyczyny. Na podstawie tych informacji dermatolog może określić sposób leczenia oraz czas jego trwania.

Leczenie łysienia androgenowego bazuje przede wszystkim na zmianie trybu życia oraz podawaniu leków o działaniu miejscowym, takich jak minoksydyl, cyproteron czy też finasteryd. Czy łysienie androgenowe można wyleczyć? Niestety, nie zawsze jest to możliwe, jednak w większości przypadków można zahamować proces wypadania włosów i skutecznie pobudzić ich wzrost. Jeżeli chodzi natomiast o leczenie łysienia plackowatego, to polega ono głównie na stosowaniu glikokortykosteroidów, które podawane są śródskórnie, lub na stosowaniu terapii ogólnych, głównie immunosupresyjnych.