Porady dla osób z trudnymi do zdiagnozowania problemami skórnymi – kiedy warto udać się do dermatologa?

kobieta-cera.jpg

Mówi się, że skóra jest zwierciadłem, na którym odbijają się wszystkie nasze choroby. Zdrowa skóra jest gładka, napięta i ma jednolity koloryt. Często przyglądając się jej bliżej, obserwujemy jednak różnego rodzaju problemy skórne, które dla nas samych są trudne do zdiagnozowania. Czy każda tego typu zmiana wymaga porady dermatologa i jakiego rodzaju zmiany powinny nas zaniepokoić?

Problemy skórne, z którymi należy udać się do dermatologa

Szybkie tempo życia, narażenie na ciągły stres, nieregularny cykl snu, zaburzenia gospodarki hormonalnej i wreszcie nieodpowiednia dieta – wszystkie te czynniki mogą przyczynić się do rozwoju zmian skórnych, trudnych do zdiagnozowania na pierwszy rzut oka. Niestety, świadomość społeczeństwa w zakresie tego typu problemów jest wciąż zbyt niska. Warto jednak wiedzieć, że wśród symptomów, które powinny stać się dla nas czynnikiem alarmowym i skłonić do porady dermatologa, są przede wszystkim znamiona barwnikowe i guzki skórne. Mogą być one spowodowane wieloma chorobami, począwszy od łuszczycy, tocznia, AZS, poprzez ciężki trądzik zwykły i różowaty, aż po łysienie i nowotwory skóry.

Drugim powodem do odbycia wizyty u dermatologa powinny być rozległe choroby skóry, zwłaszcza jeśli towarzyszy im gorączka, złe samopoczucie i zaburzenia elektrolitowe. Równie ważnym problemem skórnym są tu wszelkie dermatozy, którym towarzyszy uporczywy świąd (np. choroby alergiczne, łuszczyca, liszaj płaski) lub ból utrudniający codzienne funkcjonowanie.

Dobra informacja jest taka, że po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem i ocenie wyglądu zmian skórnych specjalista jest zazwyczaj w stanie określić, z jakimi problemami skórnymi zmaga się pacjent, a także może opracować dla niego indywidualny plan leczenia. Jest to możliwe w przypadku takich przypadłości jak:

• wypryski i opryszczka;
  • przebarwienia skóry;
  • znamiona;
  • brodawki;
  • choroby przenoszone drogą płciową;
  • problemy skórne trudne do zdiagnozowania;
  • nowotwory skóry.

Niestety, w przypadku takich chorób jak łuszczyca czy też atopowe zapalenie skóry nie ma jednej skutecznej metody leczenia, która całkowicie wyeliminowałaby chorobę. Można natomiast wdrożyć szereg działań, które pomogą w wyciszeniu jej objawów i poprawie stanu skóry.

Niepokojące zmiany skórne, które wymagają regularnej porady dermatologa

Specjaliści są zgodni co do tego, że najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby systematyczne badanie przez dermatologa wszystkich zmian widocznych na ciele pacjenta przynajmniej raz w roku. Tego rodzaju profilaktyka pozwala na wykrycie potencjalnych zmian nowotworowych we wczesnym stadium, a także umożliwia ich sprawne usunięcie bez poważnych konsekwencji dla pacjenta.

Zwiększoną częstotliwość badania zmian skórnych zaleca się natomiast w przypadku osób obciążonych dodatnim wywiadem pod względem nowotworów skóry, a także u osób ze znamionami dysplastycznymi (atopowymi). Pod tą nazwą kryją się znamiona, które:

• mają nieregularny kształt;
  • są duże (mają powyżej 5-15 mm);
  • mają różnorakie zabarwienie.

Wskazaniem do częstszych wizyt dermatologicznych są również problemy skórne trudne do zdiagnozowania, które mogą świadczyć o rozwoju czerniaka. W ocenie potencjalnej złośliwości zmian lekarze mogą posłużyć się systemem ABCD:

• A: nieregularny kształt znamienia;
  • B: nierówne, postrzępione brzegi struktury zmiany;
  • C: nierównomiernie rozłożony barwnik;
  • D: średnica, która przekracza 5 mm.

Problemy skórne, które powinny wzbudzić w nas szczególną czujność, to te zlokalizowane na twarzy, szyi i kończynach, czyli w tych partiach ciała, które są najmocniej narażone na działanie promieniowania słonecznego.

Czasami wydaje nam się, że z wizytą u dermatologa nie musimy się spieszyć, a problemy skórne same znikną. Niestety, w wielu przypadkach jest tak, że zmiany stają się coraz bardziej zaawansowane, co może nieść za sobą poważne konsekwencje dla zdrowia pacjenta. W związku z tym wszystkie osoby, które zaobserwowały u siebie nowe zmiany skórne lub widzą, że w obrębie obecnych zmian pojawia się swędzenie, krwawienie lub wytwarzanie innej wydzieliny, zachęcamy do skorzystania z porady naszego dermatologa w Dermoklinice. Im szybciej uda się wdrożyć odpowiednie leczenie, tym łatwiej będzie nam, specjalistom, poprawić jakość życia naszych pacjentów.