Problemy z paznokciami – jakie schorzenia mogą się ukrywać pod ich powierzchnią?

paznokcie.jpg

Dłonie stanowią wizytówkę każdego człowieka, dlatego dziwnego, że zależy nam na tym, by były one zadbane i odpowiednio wypielęgnowane. Szczególnie istotne są tu paznokcie, których wygląd często jest odzwierciedleniem kondycji całego organizmu. Zmiana koloru, kształtu czy też struktury płytki paznokciowej – wszystkie te objawy mogą sygnalizować rozwój różnego rodzaju schorzeń. Jak wyglądają zdrowe paznokcie i co powinno nas zaniepokoić? O czym świadczą konkretne problemy paznokciowe?

Zdrowe paznokcie, czyli jakie?

Zdrowe paznokcie u dłoni i stóp poznamy po tym, że są gładkie, twarde, przezroczyste i mają lekko połyskującą powierzchnię o bladoróżowym zabarwieniu. Sama płytka paznokcia powinna być lekko wypukła i pozbawiona przebarwień zarówno na powierzchni, jak i pod nią. Zdrowe paznokcie rosną około 3 milimetrów na tydzień, przy czym proces ten jest uwarunkowany przede wszystkim wiekiem (u dzieci paznokcie rosną znacznie szybciej niż u osób starszych), odżywianiem, mikrourazami oraz chorobami.

Problemy paznokciowe – o czym mogą świadczyć?

Wygląd paznokci wiele mówi nam na temat kondycji całego organizmu. Czasami drobne zmiany na paznokciach stanowią jedynie objaw niedoborów witaminowych, jednak w innych przypadkach mogą być sygnałem rozwoju pewnych chorób. Warto zatem regularnie sprawdzać, jak wyglądają nasze dłonie, by móc w porę zdiagnozować ewentualne schorzenia paznokci i inne objawiające się na nich choroby.

Ukryte problemy z paznokciami – z czym zmagamy się najczęściej?

Lista tego typu dolegliwości jest bardzo długa i wiąże się m.in. ze zmianą zabarwienia płytki paznokciowej oraz osłabieniem ogólnej kondycji paznokcia. Oto co możemy u siebie zauważyć:

• białe przebarwienia na paznokciach (tzw. kwitnące paznokcie) w postaci punktowych, nieregularnych odbarwień przesuwających się od nasady ku brzegowi płytki paznokcia. Zmiany te mogą wynikać z zaburzenia procesu rogowacenia komórek płytki paznokcia, niedoboru witamin lub chorób ogólnoustrojowych, np. nerek;
  • żółte paznokcie – mogą być spowodowane paleniem papierosów, grzybicą paznokci, cukrzycą, chorobami tarczycy lub wątroby, a także niedoborem witaminy A i C;
  • łamliwe, popękane, suche paznokcie – mogą świadczyć o infekcji grzybiczej, zaburzeniach funkcjonowania tarczycy lub niedoborze składników odżywczych takich jak witamina A, B7 i C, żelazo;
  • paznokcie pałeczkowate – zaokrąglona, uwypuklona płytka paznokciowa świadczy zwykle o niewydolności krążenia, związanej m.in. z przewlekłymi chorobami płuc lub o chorobach układu pokarmowego, np. marskości wątroby;
  • bruzdy na paznokciach – bruzdy poprzeczne (patologiczne) mają różną długość i szerokość wgłębienia. Mogą być spowodowane wysoką gorączką, odrą, ciążą lub niedoborem składników odżywczych. Bruzdy podłużne występują zwykle u osób starszych i zmagających się z RZS;
  • krwiak podpaznokciowy – wylew krwi pod płytką paznokcia, który powstaje w wyniku mechanicznego uszkodzenia płytki paznokcia. Dochodzi wówczas do zmiany zabarwienia paznokcia, co może być widoczne punktowo lub na całej jego powierzchni.

Schorzenia paznokci – po czym je poznać?

Jak widać, w wielu przypadkach ukryte problemy z paznokciami stanowią objaw choroby ogólnoustrojowej rozwijającej się w organizmie. Pamiętajmy jednak, że często mają one charakter miejscowy i świadczą o chorobie samych paznokci. Przykładem tego jest:

• onycholiza paznokci – odwarstwienie się płytki od łożyska paznokcia, któremu mogą towarzyszyć miejscowe przebarwienia. Proces ten rozwija się powoli i zwykle nie daje dolegliwości bólowych. Onycholizę najczęściej wywołują urazy mechaniczne, jednak zdarza się, że jest ona spowodowana również infekcją bakteryjną, grzybiczą lub chorobą ogólnoustrojową;
  • zanokcica paznokci – choroba płytki paznokciowej wywołana przez bakterie, która charakteryzuje się ostrym, surowiczym lub ropnym zapaleniem wału paznokciowego. Zanokcica objawia się przede wszystkim nieprzyjemnym uczuciem ciepła i narastającym obrzękiem w okolicy wału paznokciowego;
  • grzybica paznokci – jedna z najczęściej diagnozowanych chorób paznokci zarówno u osób dorosłych, jak i u dzieci. Infekcje grzybice paznokci można poznać po pojawieniu się żółtych lub białych plam na paznokciach, pogrubieniu lub nierówności płytki paznokcia, jak również zwiększonej łamliwość paznokci.

To zaledwie część spośród wielu problemów paznokciowych, które mogą odzwierciedlać stan naszego zdrowia. Wszelkie niepokojące zmiany na paznokciach warto konsultować z lekarzem, aby móc uniknąć w ten sposób rozwoju poważnych chorób.