Rodzaje trądziku - dowiedz się, jaki masz trądzik i jak go wyleczyć

trądzik.jpg

Trądzik jest z jednym z najczęściej występujących schorzeń dermatologicznych, które może spotkać każdego, bez względu na wiek i płeć. Chociaż trądzik kojarzy nam się przede wszystkim z okresem dojrzewania, to okazuje się, że istnieją odmiany trądziku pojawiające się również na twarzach osób dorosłych. Jak powstaje trądzik, jakie rozróżniamy rodzaje trądziku i jakie czynniki odpowiadają za powstawanie zmian trądzikowych?

Trądzik – co to takiego?

Trądzik to przewlekła choroba skóry, która występuje obecnie u około 60-80% społeczeństwa. Schorzenie to powstaje na skutek nadmiernego wydzielania łoju, które nie może swobodnie przedostać się na powierzchnię skóry. Gromadząca się wydzielina gruczołów łojowych prowadzi do zamykania porów skóry, w efekcie tworzą się mikrozaskórniki, a następnie zaskórniki zamknięte. Jest to idealne środowisko do rozwoju bakterii beztlenowych, które w połączeniu z innymi drobnoustrojami, które mogą wzmagać reakcje zapalne i doprowadzić do zakażenia mieszków włosowych oraz gruczołów łojowych. Na skórze tworzą się wówczas krosty i grudki, które bez wdrożenia odpowiedniego leczenia przeobrażają się w guzki i nacieki, a w zaawansowanym stadium choroby nawet w torbiele ropne.

Trądzik – rodzaje z uwagi na czynnik wywołujący zmiany

Wyróżnia się wiele czynników odpowiedzialnych za nadmierną produkcję łoju, a tym samym przyczyniających się do powstawania zmian trądzikowych. Wśród tych najpopularniejszych są:

• czynniki genetyczne;
  • problemy z gospodarką hormonalną;
  • stresujący tryb życia, który wiąże się z nadmiernym wytwarzaniem kortyzolu;
  • nieodpowiednia pielęgnacja skóry lub jej brak;
  • źle zbilansowana dieta;
  • przyjmowanie niektórych grup leków, w tym m.in. antydepresyjnych oraz kortykosteroidowych;
  • nadmierna ekspozycja ciała na promienie słoneczne.

W zależności od tego, jaki czynnik odpowiada za rozwój zmian trądzikowych, rozróżnia się następujące rodzaje trądziku:

• trądzik kosmetyczny - często dotyczy kobiet nadużywających kosmetyków do makijażu, przez co blokowane są ich gruczoły łojowe i potowe na skórze twarzy;
  • trądzik polekowy – występuje u osób przyjmujących wybrane grupy leków, w tym m.in. steroidy, jod czy też witaminę B12;
  • trądzik zawodowy – związany z pracą osób, które mają kontakt z takimi substancjami jak chlor lub różnego rodzaju oleje.

Warto podkreślić, że leczenie trądziku tego rodzaju jest stosunkowo proste. Kluczową kwestią jest eliminacja czynnika drażniącego, co w części przypadków pozwala na samoistne ustąpienie objawów trądziku.

Typy trądziku ze względu na charakter zmian skórnych

Trądzik możemy podzielić również z uwagi na typ zmian trądzikowych. Wyróżnia się:

• trądzik zaskórnikowy, w przebiegu którego na skórze pojawiają się zaskórniki otwarte lub zamknięte;
  • trądzik grudkowo-krostkowy, który objawia się nie tylko zaskórnikami, ale także grudkami i krostami;
  • trądzik guzkowo-torbielowy, dla którego typowym objawem są guzy zapalne wypełnione ropną treścią;
  • trądzik piorunujący, podczas którego mogą wystąpić objawy ogólne, takie jak m.in. gorączka, bóle mięśniowo-stawowe i ogólne osłabienie organizmu.

W zależności od tego, z jakim rodzajem trądziku się zmagamy, jego objawy mogą się nieco różnić i być mniej lub bardziej intensywne. Co ważne, zmiany trądzikowe mogą obejmować różne partie ciała, w tym przede wszystkim skórę twarzy, pleców oraz klatki piersiowej.