Trądzik młodzieńczy - jak leczyć i ile trwa?

tradzik-mlodzienczy.jpg

Trądzik młodzieńczy jest chorobą zapalną skóry, z którą zmaga się większość młodych osób pomiędzy 11. a 18. rokiem życia. Pierwszym symptomem, który zwiastuje problemy z cerą u nastolatków, jest pojawienie się na skórze zaskórników otwartych lub zamkniętych, które powstają w wyniku nadmiernej produkcji łoju i zatkania przewodów wyprowadzających gruczoły łojowe skóry. Po czym poznać trądzik młodzieńczy, ile trwa i jakie są skuteczne sposoby na trądzik młodzieńczy?

Trądzik młodzieńczy – co to takiego?

Trądzik młodzieńczy, powszechnie określany również jako trądzik pospolity, to przewlekła choroba zapalna mieszków łojowo-włosowych, która dotyka najczęściej dziewcząt w wieku pomiędzy 14. a 17. rokiem życia, jak również chłopców pomiędzy 16. a 19. rokiem życia. Choroba ta rozwija się w wyniku zmian hormonalnych, jakie zachodzą w organizmie osób w wieku dojrzewania. W związku ze wzrostem stężenia pewnych hormonów dochodzi u nich do wzmożonej pracy gruczołów łojowych oraz nadmiernej produkcji sebum.

Wśród przyczyn, które mogą odpowiadać za powstanie trądziku młodzieńczego, zalicza się także:

• uwarunkowania genetyczne;
  • stosowanie niezdrowej diety;
  • nadmierną ekspozycję na promieniowanie słoneczne;
  • nieprawidłową pielęgnację skóry;
  • narażenie na nadmierny stres;
  • bakterie Propionibacterium acnes.

Trądzik pospolity – objawy

Pierwszym objawem trądziku młodzieżowego jest powstanie zaskórnika, który może przybierać formę zamkniętą (podskórna grudka) lub otwartą. Co więcej, zaskórniki otwarte mogą doprowadzić do rozwoju stanu zapalnego i rozprzestrzenienia się zmian skórnych w obrębie twarzy, pleców, dekoltu oraz ramion. Następnie rozwija się krosta, a nawet torbiele.

Kiedy znika trądzik młodzieńczy? Niestety, zmiany na ciele nastolatków nie znikają z dnia na dzień, a leczenie ich wymaga poświęcenia sporej ilości czasu i uzbrojenia się w cierpliwość. Nie sposób jednoznacznie określić, ile trwa trądzik młodzieńczy, jednak wdrożenie odpowiedniej terapii daje szansę na wyleczenie go w ciągu kilku lub kilkunastu miesięcy.

Rodzaje trądziku młodzieńczego

W zależności od stadium zaawansowania choroby oraz rodzaju zmian skórnych wymienia się następujące rodzaje trądziku młodzieńczego:

• trądzik zaskórnikowy, który stanowi najlżejszą odmianę trądziku młodzieńczego. Zmiany pojawiają się z reguły na środkowej części twarzy i czole, rzadziej na dekolcie lub plecach;
  • trądzik grudkowy, który występuje najczęściej u chłopców. W tzw. „strefie T”, która obejmuje czoło, nos i brodę, pojawiają się sporej wielkości grudki. Tę odmianę trądziku pospolitego możemy podzielić na: trądzik grudkowo-krostkowy (grudki i krostki z ropnym rdzeniem) oraz trądzik grudkowo-zaskórnikowy, któremu towarzyszą grudki i zaskórniki;
  • trądzik ropny, który związany jest z występowaniem ropnych wyprysków na twarzy, plecach, a czasami nawet klatce piersiowej. Zmiany utrzymują się na ciele stosunkowo długo i mogą pozostawiać nieestetyczne blizny;
  • trądzik bliznowcowy, który występuje głównie na twarzy, plecach, karku oraz klatce piersiowej. Zmiany na ciele mogą przeobrazić się wówczas w blizny przerostowe lub bliznowce.

Trądzik młodzieńczy – jak leczyć?

Z uwagi na fakt, że zmiany na skórze towarzyszące trądzikowi młodzieńczemu mogą doprowadzić do powstania stanu zapalnego lub przeobrażenia się w blizny przerostowe, zaleca się, by jego leczenie wdrożyć już po zauważeniu pierwszych zaskórników. Sposób leczenia dobierany jest indywidualnie w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zmian skórnych.

Co na trądzik młodzieżowy sprawdza się najlepiej? Dermatolodzy polecają m.in.:

• leczenie miejscowe – antybiotyki, kremy z retinolem, preparaty na bazie nadtlenku benzoilu, jak również kwasu azelainowego oraz salicylowego;
  • leczenie hormonalne – antykoncepcja hormonalna na receptę w połączeniu z terapią miejscową lub ogólną.
  • leczenie podtrzymujące – peelingi chemiczne, zabiegi laserowe, dermokosmetyki do skóry trądzikowej.
  • leczenie ogólne - antybiotyki, izotretinoina

Co ważne, chcąc zapobiec nawrotom trądziku młodzieńczego, warto zadbać o prawidłową pielęgnację skóry poprzez stosowanie odpowiednich kosmetyków niezatykających porów skóry, a także stosować zbilansowaną dietę bogatą w kwasy omega 3.