Grzybica paznokci - u rąk i stóp. Jak ją rozpoznać i wyleczyć?

jak-wyglada-grzybica-paznokci.jpg

Grzybica paznokci jest powszechnym i dosyć łatwo rozprzestrzeniającym się schorzeniem zakaźnym, z którym zmagają się głównie mężczyźni oraz osoby starsze. Problem ten może dotyczyć zarówno paznokci u rąk, jak i nóg, jednak dermatolodzy znacznie częściej diagnozują infekcje grzybice paznokci u stóp. Niestety, nieleczona grzybica paznokci może rozprzestrzenić się na zdrowe tkanki i stać się źródłem zakażenia dla innych osób. Jak zatem wyleczyć grzybicę paznokci u rąk lub nóg, a także co zrobić, gdy zauważymy pierwsze objawy choroby?

Grzybica paznokci – przyczyny

Grzybica paznokci to choroba zaliczana do schorzeń przewlekłych i nawrotowych, które dotyczy nawet 40% osób zmagających się z infekcjami grzybiczymi. Na rozwój choroby narażone są zarówno kobiety, jak i mężczyźni, a częstotliwość zachorowań wzrasta wraz z wiekiem. Ma to związek ze spowolnionym procesem wzrostu płytki paznokcia oraz nieprawidłowym ukrwieniem kończyn u osób starszych.

Czynnikiem odpowiedzialnym za rozwój grzybicy paznokci są przede wszystkim dermatofity, które, podobnie jak w przypadku grzybicy dłoni, wydzielają enzymy rozkładające keratynę, czyli białko budulcowe paznokcia. W niektórych przypadkach grzybica paznokci może być spowodowana działaniem pleśni lub drożdżaków, które rozwijają się głównie w środowisku podwyższonej wilgoci oraz wysokich temperatur. Z tego powodu na infekcje grzybiczne narażone są także osoby aktywne fizycznie, które uprawiają sport w nieprzewiewnym, uciskającym palce obuwiu.

Do zakażenia dermatofitami dochodzi z reguły poprzez bezpośredni kontakt ze skórą chorej osoby lub na skutek styczności z przedmiotami zakażonymi przez chorego. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce w przypadku:

• chodzenia boso po podłożu, po którym chodziła chora osoba (np. na basenie);
  • braku zmiany obuwia podczas ćwiczeń;
  • korzystania z wypożyczonego obuwia (np. na kręgielni);
  • przymierzania butów w sklepie bez skarpetek;
  • korzystania z zabiegów kosmetycznych, w których narzędzia nie są odpowiednio sterylizowane.

Grzybica paznokci – jak wygląda?

Pierwsze objawy grzybicy paznokci pojawiają się już po kilku dniach od zakażenia i początkowo obejmują najczęściej jeden paznokieć (w przypadku stopy jest to paznokieć na paluchu lub najmniejszym palcu). Tym, co początkowo powinno wzbudzić nasz niepokój, jest zmieniony wygląd płytki paznokciowej, a mianowicie:

• zgrubienie i zmiana koloru płytki paznokcia na żółty, brązowy lub czarny;
  • nadmierna łamliwość paznokcia;
  • nietypowe odkształcenie paznokcia;
  • chropowata lub pofałdowana struktura płytki paznokcia;
  • oddzielenie płytki paznokciowej od łożyska.

Zaawansowanej grzybicy paznokci u nóg może towarzyszyć również nieprzyjemny zapach oraz dolegliwości bólowe, które czasami mogą utrudniać chodzenie.

Grzybica paznokci u dzieci

Grzybica paznokci u dzieci jest stosunkowo rzadko spotykana, a ze względu na niespecyficzny obraz kliniczny można ją pomylić z innymi chorobami, jak np. łuszczycą lub liszajem płaskim. Co ważne, u dzieci objawy grzybicy paznokci nie są aż tak bardzo widoczne jak u dorosłych. Dla przykładu, paznokcie dzieci zazwyczaj nie żółkną i nie grubieją, natomiast mogą mieć szorstką strukturę i wyblakły kolor.

Jak pozbyć się grzybicy paznokci u stóp i rąk?

Jak wskazują statystyki, zaledwie 10% chorych zgłasza się do poradni dermatologicznej z problemem zmiany wyglądu płytki paznokciowej, co w wielu przypadkach utrudnia leczenie grzybicy paznokci. Co należy stosować na grzybicę paznokci? Największą skutecznością cieszy się terapia skojarzona, która polega na równoczesnym wdrożeniu leczenia miejscowego i ogólnego.

Dobra informacja jest taka, że niewielkie zmiany grzybicze zauważalne na powierzchni paznokcia można spróbować leczyć samodzielnie. W tym celu należy stosować specjalne maści, kremy, żele i lakiery do paznokci zawierające substancje przeciwgrzybicze, które dostępne są w aptece bez recepty. Ważne jest również, aby regularnie skracać paznokcie, umożliwiając tym samym lepsze wnikanie leku w głąb płytki paznokciowej i zabezpieczając przed rozwojem nadkażenia zdrowych miejsc.

Warto również pamiętać, że w sytuacji, gdy grzybica paznokcia zajmie więcej niż 2 paznokcie lub obejmuje rozległy obszar płytki paznokciowej, należy zgłosić się do dermatologa. Po przeprowadzeniu wywiadu lekarz może wdrożyć leczenie miejscowe w postaci lakierów, żeli i płynów ze składnikami przeciwgrzybiczymi i zmiękczającymi płytkę lub zastosować leczenie ogólne w postaci tabletek z itrakonazolem bądź terbinafiną.